Banner Oprichting.png

SMARTLABEL BOUWT DE MUZIEKERVARING VAN DE TOEKOMST

De technologie is klaar om de muziekindustrie een eerlijke plek te maken

SmartLabel bouwt de streaming en royalty app TraXs die met web3 technologie er voor zorgt dat de muziekindustrie een eerlijkere plek kan zijn. Het is een streamingdienst waarbij de artiest weer voorop staat. Waarbij zij de controle houden over hun carrière en ze onafhankelijk blijven van labels als ze dat willen. Dat doet SmartLabel onder andere door artiesten invloed te geven op wat hun muziek kost en door ze meer mogelijkheden te geven om er aan te verdienen.

Naast een streamingplatform biedt TraXs namelijk de mogelijkheid om fans direct te laten investeren in hun favoriete artiest. Door royalties van bijvoorbeeld een album in kleinere stukken op te splitsen, kunnen artiesten deze met fans delen. Fans betalen om tijdelijk die royalties over te nemen.

Zo hoeft een artiest dus geen afstand te doen van zijn muziekrechten om toch direct te kunnen verdienen. Dit verandert hoe fans naar muziek luisteren doordat ze op een unieke manier betrokken zijn bij het succes van een artiest.

Ook hebben artiesten direct toegang tot wie hun muziek streamt en kunnen ze fans direct benaderen. Zo kunnen ze fans belonen met bijvoorbeeld exclusieve tracks, aanbiedingen op muziek of merchandise, tickets of andere content die de fan-ervaring verbetert.

SmartLabel is een organisatie met een duidelijke missie: artiesten weer controle geven over hun eigen muziek. Hoewel ze hiermee idealistisch te werk gaan, zijn ze ook realistisch en begrijpen ze dat startups onder invloed van investeerders van koers kunnen veranderen.

Jonathan & Joost.png
White Paper.png
  • png

Om dit te voorkomen leggen ze deze waarden met Open Source Software vast met blockchain technologie in de kern van de organisatie die openbaar en voor iedereen toegankelijk is. Wat zorgt voor transparantie en dus eerlijkheid bevordert.

Daarnaast blijft de essentie van het bedrijf hierdoor zuiver, wat er ook van buitenaf gebeurt. Zo voorkomen ze dat bijvoorbeeld investeerders ervoor kunnen zorgen dat ze de artiest toch niet op de eerste plek zetten, zoals nu vaak gebeurt in de industrie.

Op deze Open Source kern kunnen SmartLabel en andere organisaties hun eigen producten ontwikkelen. Iedereen kan bijvoorbeeld een muziek promotie services bouwen of een marktplaats voor algoritmes maken. Zo ontstaat er een hele interessante basis voor bedrijven om hun muzikale ambities op verder te bouwen.

Er gaat natuurlijk van alles mis in de muziekindustrie, maar het grootste probleem is dat het ontzettend lastig is om waarde te halen uit wat je als muzikant maakt en heb je als artiest geen directe toegang tot je fans.  Jonathan Oudekerk, founder en CEO van SmartLabel

Jonathan Oudekerk is de zoon van reggae artiest Johnny Baby. Zijn vader speelde in de jaren ‘80 onder andere met UB40. Ondanks de taalbarrière en de wollige taal tekende hij een contract bij Virgin Records en verloor hij zonder het te weten de rechten van zijn album en zijn inkomsten. Dit verhaal typeert de muziekindustrie tot op de dag van vandaag en dus besloot Jonathan hier wat tegen te doen.

Smartlabel is opgericht door Jonathan Oudekerk en Joost Rohde. Jonathan weet dankzij de ervaringen van zijn vader maar al te goed hoe je als geslaagde artiest toch kan verliezen in deze industrie. Joost Rohde heeft een achtergrond in IT en muziekproducties. Hiermee hebben ze de ideale positie op het snijvlak van muziek, ondernemen en tech om de problemen van de muziekindustrie te begrijpen én op te lossen.

TraXs, de streaming en royalty app van SmartLabel, zal als beta gelanceerd worden tijdens ADE later dit jaar.

Band Rehearsing.png
Guitarist Man.png

Favicon for smartlabel.media SmartLabel -  Website smartlabel.media
Favicon for linkedin.com SmartLabel - Linkedin linkedin.com
Favicon for linkedin.com Founder Jonathan Oudekerk - Linkedin linkedin.com

Favicon for press.smartlabel.media Persbericht artiesten: TraXs, de streaming service die artiesten wel serieus neemt press.smartlabel.media
Favicon for press.smartlabel.media Persbericht luisteraars: Streaming service TraXs maakt muziek luisteren leuker press.smartlabel.media

1. Explainer Video 2024.mp4

Over SmartLabel

SmartLabel is on a mission to make the music industry a fairer place by giving back control to artists. Here, artists control what their music is worth to monetise it properly. Their platform is open and transparent so artists know what’s going on. You can distribute your music to all the big music platforms and work with your royalties like never before. It’s the future of what streaming should be.

Ontvang het laatste SmartLabel nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL